Skip to content
Meer dan 70.000 artikelen in jouw voordeel!

Drie maanden na doorstart weer winst

null

De online bestelde drogisterijartikelen vliegen weer de deur uit aan de Industrieweg in Winschoten. Drogisterij Web BV is ruim drie maanden na de doorstart van het in november vorig jaar failliet verklaarde Droginet hard op weg om weer winstgevend te zijn. Wel verloren 50 van de 150 medewerkers hun baan.

Het is druk in het magazijn. Medewerkers rijden met vrolijke gezichten karretjes rond om orders compleet te maken of om dozen in te pakken. En eind februari werd de grootste bestelling om de schappen weer te vullen sinds de doorstart afgeleverd.

Dat was volgens e-commerce manager Vincent Hulst (39), terwijl hij met gebalde vuist een krachtig gebaar maakt, wel een groots moment. De websites Koopjesdrogisterij.nl, Internetdrogisterij en Ergomax draaien weer op volle toeren.

'Magazijn was gewoon leeg'

Dat was in november vorig jaar heel anders. Hulst maakte de ondergang van het eerder succesvolle Droginet mee. ‘Je kunt je het bijna niet meer voorstellen, maar een groot deel van het magazijn was gewoon leeg.’ Leveranciers leverden niet meer, de verkoop lag stil en het faillissement was de enige uitweg.

Dat was het moment waarop Henk-Jan Minnema en Hans Hutten in beeld kwamen. De twee zijn onder andere de eigenaar van Foox Groothandel Bergsma in Franeker. Een klassieke groothandel in onder meer snacks, dranken, koffie en frisdrankautomaten, schoonmaakmiddelen en rookwaren. Met een heel klein deel onlineverkoop.

De link met Droginet is een medewerker die twee jaar geleden in Franeker op bezoek was, weet Jan Lammert Sijtsema (38) nog. De in Visvliet geboren Sijtsema was bij Foox verantwoordelijk voor online en is in Winschoten nu de nieuwe eindverantwoordelijke. ‘Dat was een positief gesprek. Toen we een mailtje kregen over het faillissement kwam dat weer boven en zei Henk-Jan dat we er iets mee moesten doen.’

'We werden er vrolijk van en in de basis is er natuurlijk niks mis met dit bedrijf'

Jan Lammert Sijtsema - algemeen manager Drogisterij Web BV

Samen met curator Paulien Waninge van PlasBossinade Advocaten en Notarissen in de stad Groningen en twee medewerkers van Droginet gingen Sijtsema en Minnema kijken. ‘Het bedrijf lag natuurlijk stil, maar het gevoel was goed. Henk-Jan heeft vaak wel een antenne voor het maken van juiste keuzes. We werden er vrolijk van en in de basis is er natuurlijk niks mis met dit bedrijf.’

'Iedereen wilde door'

Van de tien geïnteresseerde partijen bleef Hager-Minnema-Hutten beheer over, omdat ze als enige de failliete boedel zelfstandig wilden doorstarten. De goedlachse en niet om een grapje verlegen zittende Sijtsema over het proces: ‘We hebben geen vinger op de exacte cijfers kunnen leggen en het voorraadsysteem was niet op orde. Dat was lastig en niemand was in juichstemming, maar ik voelde de vibe dat iedereen door wilde.’

De nieuwbakken Friese eigenaar maakte een begroting en sprak met de oprichters Jos Mekkering en Brenda Warmels en concurrenten in de markt om een goed beeld te krijgen. ‘Puur strategisch had erin stappen niet gehoeven. Voor ons is het een mooie kans en we zien niet al te grote risico’s. Foox is een stabiel bedrijf en kan dit avontuur aan.’

Vijftien miljoen euro schuld

Het was het begin van het einde voor Droginet toen multimiljonair Mischa Strijder het succesvolle miljoenenbedrijf in 2021 van Mekkering en Wamels kocht. De aflossingsverplichtingen waren hoog en een nieuw magazijnsysteem, ingevoerd zonder de medewerkers erbij te betrekken, werkte onvoldoende. Een belangrijke oorzaak van een schuld die naar verluidt opliep naar vijftien miljoen euro. Strijder vond geen extra geld, waardoor een faillissementsaanvraag onvermijdelijk was.

'Hebzucht is één van de zeven zondes toch?'

Jan Lammert Sijtsema over het faillissement van Droginet

Sijtsema kijkt vooral vooruit en wil daar niet zoveel over kwijt. ‘Laat ik dit zeggen. Hebzucht is één van de zeven zondes toch? Dit is in mijn ogen een overzichtelijk bedrijf waar je met hard werken een goede boterham kunt verdienen.’

Bedrijfsvoering nu anders

Sijtsema schat in dat in de coronatijd, toen de online handel op de toppen draaide, qua toekomstverwachtingen wel iets fout is gegaan. Hulst, die in december 2022 in dienst kwam, wil daar ook niet te veel over zeggen. ‘Het faillissement was een treurige periode. De bedrijfsvoering gaat nu op een andere manier en dat heeft z’n uitwerking. Nu ligt de verantwoordelijkheid veel meer bij de afdelingen en medewerkers.’

Bij de start was het wel direct een kwestie van doorpakken en pijnlijke maatregelen treffen. Van de ongeveer 150 medewerkers verloren vijftig hun baan. De afdelingen schoonmaak en dataverwerking zijn er niet meer en voor de vierkoppige directie, inclusief Strijder, was geen plek meer. Wat Sijtsema betreft is het heel simpel. ‘We gaan ervan uit dat iedereen zelfstandig na kan denken en als we constateren dat het organisatorisch anders moet dan nemen we iemand aan.’

Leveranciers lief aankijken

Verder waren nieuwe afspraken met leveranciers nodig. ‘We moesten ze lief aankijken. Vaak was er nog een schuld van de vorige eigenaar. Sommigen eisten een compensatie en zo niet dan haalden ze hun omzet wel bij een ander vandaan’, zegt Sijtsema analyserend. ‘We hebben een inkoper die hier eerder werkte teruggehaald. Dat hielp. Inmiddels doen ze op basis van relatie en wat we laten zien allemaal weer mee.’

'We hebben veel positieve reacties gehad toen we weer online waren. Dat motiveerde enorm'

Vincent Hulst, e-commerce manager Drogisterij Web BV

Bovendien was het belangrijk om zo snel mogelijk weer live te gaan om verlies van online zichtbaarheid zoveel mogelijk te voorkomen. Rond half december ging Koopjesdrogisterij.nl weer in de lucht. ‘Voor heel veel klanten waren wij hun winkeltje. We hebben veel positieve reacties gehad toen we weer online waren. Dat motiveerde enorm’, aldus de in Appingedam geboren Hulst.

Begin januari gingen weer nieuwsbrieven naar een kleine 150.000 klanten en zo is de trein terug op snelheid gekomen. Dat onderschrijft Sijtsema. ‘Het gaat boven verwachting. We hadden qua exploitatie drie scenario’s. Negatief, break-even en positief. In de laatste week van februari realiseerden we qua omzet het positieve scenario. Alle reden voor gebak. Heel fijn dat ons positieve gevoel uitkomt.’

'Automatisering moet echt beter'

Daarvoor zijn eerst wel enige miljoenen geïnvesteerd. Met focus op het automatiseringssysteem, omdat er volgens Sijtsema in de basis niet zoveel van klopte. ‘De software voor inkoop, administratie en order picking moet echt beter. Daar hebben we in de uitvoering veel last van en kost nu te veel geld.’

‘Met een betere ondersteuning kunnen we daar nog een goede klapper maken’, vult Hulst aan.

'Er wordt weer groots ingekocht. Dat vinden ze mooi'

Vincent Hulst over tevreden medewerkers

Door grotere orders te plaatsen kan scherper ingekocht worden. Daarnaast is de voorraad fors hoger dan tot voor kort waardoor de 1500 orders per dag sneller bij de klant zijn dan de afgelopen paar jaar. ’25 miljoen euro omzet is ons streven en moet haalbaar zijn’, rekent Sijtsema voor.

Twintig miljoen minder dan de geschatte omzet in 2022, maar naar het zich laat aanzien wel met een gezondere financiële basis. De eerste vacatures zijn alweer opengezet. ‘We willen wel groeien, maar als het stabiel blijft zijn we dik tevreden.’

'Een high-five is prachtig'

Sijtsema houdt ervan om beslissingen op de werkvloer te nemen. Om het goede gevoel te hebben wat er speelt en hoe het processen werken, loopt hij regelmatig een uurtje mee om orders te verzamelen. ‘Dat gaat niet zo snel hoor.’

Bij de medewerkers gaat het veel sneller. Helemaal omdat de werkdruk toeneemt. ‘Er wordt weer groots ingekocht. Dat vinden ze mooi’, zegt een lachende Hulst. En een trotse Sijtsema. ‘Als je dan een high-five krijgt van een medewerker is dat prachtig. Daar doe je het voor.’

Bron: RTV Noord | Theo Sikkema - 10 maart 2024