Skip to content
Meer dan 70.000 artikelen in jouw voordeel!

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen van peptiden en eiwit. Gevarieerde voeding levert alle benodigde aminozuren in de vorm van proteïne (eiwit), maar toch kan het nuttig zijn om bepaalde aminozuren extra in te nemen, zoals bijvoorbeeld het zeldzame aminozuur L-theanine, dat in kleine hoeveelheden in thee voorkomt. Veel van de producten op deze pagina zijn 100% plantaardig en daarom geschikt voor veganisten. Verkrijgbaar in capsules, tabletten of als los poeder.

Bijvoorbeeld een amino complex, BCAA, of de losse aminozurenL-lysine, L-carnitine, taurine, L-glutamine,L-arginineen L-tryptofaan.

Zie ook: wei (whey,weiproteïne) en de proteïnepoeders en -repen op de sportvoeding pagina.

Lees meer
Filteren
Merk
Prijs 1
Inhoud
Soort
Type
158 artikelen

Wat zijn aminozuren?

We spreken van een aminozuur wanneer een organische verbinding zowel een carboxygroep als een aminegroep bevat (volgens deze definitie is taurine officieel geen aminozuur maar wordt doorgaans wel een aminozuur beschouwd). Er bestaan honderden van dit soort aminozuren maar slechts 22 ervan spelen een rol in het menselijk lichaam. Die 22 zijn verder onder te verdelen in essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren. Met essentieel wordt bedoeld dat ons lichaam deze aminozuren niet zelf kan vormen maar binnen moet krijgen via de voeding. Semi-essentieel wil zeggen dat ons lichaam de aminozuren wel kan vormen, maar dat dit in sommige situaties onvoldoende gebeurt waardoor er toch tekorten kunnen ontstaan. Niet-essentieel wil zeggen dat ons lichaam de gewenste aminozuren zelf kan vormen door andere aminozuren te bewerken.

De essentiële aminozuren zijn: tryptofaan, lysine, isoleucine, threonine, fenylalanine, leucine, valine, methionine en histidine. Wanneer een mens te weinig van die aminozuren binnenkrijgt, kunnen er gebreksziekten ontstaan.

Voedingssupplementen

Veel van de voedingssupplementen bevatten niet-essentiële aminozuren, en omgekeerd zijn een aantal van de essentiële aminozuren zijn niet als voedingssupplement verkrijgbaar. De reden daarvoor is dat we van die essentiële aminozuren ruim voldoende binnen krijgen via onze voeding en het daarom geen zin heeft om die aminozuren nog extra in te nemen. En de essentiële aminozuren die wél beschikbaar zijn, worden lang niet altijd gebruikt omdat er sprake is van een gebrek. L-tryptofaan en L-lysine zijn bijvoorbeeld bekende aminozuren die mensen tijdelijk in een extra hoge dosis innemen (500 mg en hoger), meestal op een lege maag, om een tijdelijk, onmiddellijk en/of specifiek effect te bereiken. Leucine en valine maken deel uit van het populaire supplement BCAA dat wordt ingenomen voor en direct na een intensieve training. Weiproteïne bevat van nature een hoog percentage valine, leucine en isoleucine. Vlees, vis, zuivel en eieren leveren alle benodigde aminozuren in een uitstekende verhouding.

Veganisme

Plantaardige bronnen van eiwit hebben vaak twee nadelen: 1) de verhouding van aminozuren is minder optimaal, waardoor bijvoorbeeld weinig L-lysine wordt geleverd (essentieel) en vrijwel geen taurine en L-carnitine (semi-essentieel), 2) planten bevatten allerlei stofjes die de vertering van deze eiwitten tegengaan, waardoor de consumptie van grote hoeveelheden bonen bijvoorbeeld winderigheid geeft. Wat proteïnepoeders betreft, behoren rijstproteïne en sojaproteïne tot de beste keuzes, zowel wat de opname als de smaak betreft. Ook hennepzaadproteïne is een uitstekende bron van eiwit. Aminozuursupplementen zijn vrijwel altijd geschikt voor veganisten.