Skip to content
Meer dan 70.000 artikelen in jouw voordeel!

Griep & verkoudheid

Zelfzorggeneesmiddelen ter ondersteuning bij griep en verkoudheid, waaronder citroendrank met het koortsverlagende paracetamol. Let op: deze middelen kunnen griep en verkoudheid niet voorkomen. Dat kan alleen een krachtige weerstand.

Zie ook ons assortiment neussprays, keelpastilles en hoestsiropen.

Lees meer
Filteren
Merk
Prijs 1
Inhoud
Soort
Geschikt vanaf
Serie
9 artikelen

Tips voor een optimale weerstand

Een krachtig immuunsysteem zorgt er voor dat bacteriën en virussen al worden aangepakt voordat zij zich kunnen vermeerderen. Daardoor blijven de eventuele symptomen van infectie milder en van kortere duur. Wat kun je doen om je immuunsysteem in een optimale conditie te houden?

Allereerst is gezonde voeding natuurlijk van groot belang. De volgende vitamines en mineralen dragen bij aan de normale werking van het immuunsysteem: vitamine A, vitamine C, vitamine D, de vitamines B6, folaat (foliumzuur) en B12, en de mineralen ijzer, koper, selenium en zink. Wat deze laatste voedingsstof betreft: mannen hebben een wat hogere behoefte aan zink dan vrouwen, en veganisten krijgen er in het algemeen minder van binnen via hun plantaardige voeding.

Gezonde voeding levert ook voldoende vezels en draagt zo bij aan een goede darmflora. Die darmflora speelt een belangrijke rol in je immuunsysteem.

Daarnaast is voldoende ontspanning en nachtrust erg belangrijk. Tijdens de slaap, en vooral tijdens de diepe, droomloze slaap, wordt het immuunsysteem juist extra actief. Een van de meest effectieve manieren om je slaap te verbeteren is overdag of in de avond ontspanningsoefeningen te doen, bijvoorbeeld in de vorm van ademhalingstechnieken en het geleidelijk rekken van de spieren door yoga of calisthenics.

Maar ook inspanning in de vorm van recreatieve sport, liefst buiten zodat je ook profiteert van de positieve effecten van zonlicht (waaronder de productie van vitamine D in je huid). Alleen bij zéér intensieve duursport, zoals het lopen van een marathon, kan sport juist tijdelijk een nadelige invloed hebben op je weerstand.